Železnice Křižanov
První návrh na stavbu železnice v našem kraji je z roku 1836 od Václava Lichtnera. Tři návrhy na železnici vypracoval roku 1838 vrchní inženýr Společnosti severní dráhy Karel Ghega, pozdější projektant dráhy přes Semmering. Centrem západní části Českomoravské vysočiny se stával Německý Brod (dnešní Havlíčkův Brod).
Teprve 1.září 1885 byla odevzdána do provozu trať Brno - Tišnov. Další část se neuskutečňovala pro neochotu vídeňské vlády. Nový pokus o stavbu trati byl až roku 1926. Realizace projektu se ale nepovedla. Byl prosazován projekt přestavby na dvoukolejnou trať pro vyšší rychlosti. Ten byl schválen v roce 1936. V listopadu 1938 byla schválena trasa Německý Brod - Žďár nad Sázavou - Křižanov - Tišnov - Brno, s odbočkou z Křižanova do Velkého Meziříčí. V roce 1939 se začalo se stavbou. Roku 1943 byla pro válečné události stavba zastavena.
K pokračování došlo až po válce. 20.prosince 1953 byl v Křižanově slavnostně zahájen provoz na celé, tehdy převážně jednokolejné trati. 7.listopadu 1966 byl zahájen pravidelný elektrický provoz. Na trati všem ještě řadu let dosluhovaly, převážně u osobních vlaků, parní lokomotivy.
Přesto, že se vlakové nádraží jmenuje Křižanov, je od Křižanova vzdáleno 3 km.
Snižení energetické náročnosti - Zdravotní středisko pdf 332 kB
DIGITÁLNÍ POVODŇOVÝ PLÁN MĚSTYSE
Mobilní aplikace ČESKÁ OBEC - video manuál